:: i WaLk yOu FoLLoW, ok? ::

:: PeJaM cELiK, pEjAm CeLiK ;;

:: i post it, you click it, yeah!!! ::

Monday, November 3, 2008

:: ayat - ayat cinta dari kacamata comot ::


mungkin rmai yang dh tgk movie ayat-ayat cinta. i watched it too, long time ago... 4 sure cerita tu lain dri lain.. or maybe sy xpenah tgk cite cmtu.. cerita tu membuatkan saya kagum!!
1-kagum pada set penggambaran
2-kagum pada barisan para pelakon
3-kagum pada jalan cerita

itu diantaranye la.. kalu senarai semua.. xdptla kan... sepanjang-pjg cerita ni.. saya tertanya2, ade ke lelaki mcm si fahri ni.. yang teramat lurus bendul?... mungkin ade... hensem?.. mungkin tidak pada kaca mata saya...bijak & alim sebegitu?.. sy yakin lelaki sebegini masih wujud dan saya doakan golongan sebegitu bertambah rmai..

Bercakap pasal hero.. tidak lengkap jika tiada heroin.. Masya_Allah...Aisya dan Maria.. mcm terkedu.. Terasa begitu hina diri saya. Cantiknye mereka... dan indah pula budi pekerti.. belum lagi cakap pasal soal pengorbanan seorang wanita mempertahan cinta mereka pada insan tercinta kerana Illahi.. Watak Maria mengingatkan pada seseorang.. yang saya kenal hanya selama 6 jam pejalanan menaiki ke Christchurch. Wanita Dutch yang duduk disebelah saya dlm bas.. Saya hanya mampu telan air liur bile dia membaca buku 'Islam my life' .. kami tidak bercakap sgt la.. tapi mendengarkan dia membaca ayat-ayat sucu al_quran membuatkan saya sgt terkejut.. bile ditanya.. Dia seorang Kristian. Wow..

Aisya... wataknye membuatkan sy tetanya2.. mampukah saya berkorban sebegitu sekali? Mungkin tidak, mungkin ye..sanggupke saya berkongsi kasih dgn orang yg saya cintai? semangatnye, kemahuannye dan cintanya sgt tinggi. tidak tercapai akal saya memikirkannye..

"Antara cinta dan keinginan untuk memiliki adalah tidak sama."

ini yang disebut oleh Maria.. rmai yang bersetuju dan rmai juga yang tidak bersetuju..
1-kalu tiada cinta masakan kite ingin memiliki
2-saya cintakan si dia, tapi cukup sekadar cinta, tapi tidak rasa utk memilikinye
3-saya teringin memiliki si dia, tapi saya tidak mencintai dia..

dlm cerita ni, perkahwinan digambarkan dgn amat simple..
terpikir jugak, ade ke org kawin mcm ni skrg terutama sekali masyarakat melayu..
Beruntungnye si Fahri tu...heheh

keseluruhannye.. cerita ini sgt menarik bagi saya..mungkin sukar utk dikupas mksud cinta itu sendiri, tapi saya pasti itu salah satu kisah cinta yang mungkin berlaku pada individu tertentu.
Melihatkan dari Aisya dan Maria,
cinta membuatkan mereka kuat,
mereka ingin berkorban,
membuatkan mereka bahagia dan derita,
cinta juga membuatkan mereka rela,
berusaha tanpa kenal lelah dan jemu,
dan pasrah pada ketentuan Illahi

Mungkin ini yang dikata kan..
Cinta yang agung hanya pada Illahi.

Sebenarnye, sya tergerak menulis entry ini selepas membaca byk review2 yang di tulis oleh blogger. ada 2 yang menarik perhatian saya:
1-the pretender
http://thepretender09.blogspot.com/2008/10/ayat-ayat-cinta.html
2-zul ilham
http://ilhamica.blogspot.com/2008/08/reading-is-to-mind-what-exercise-is-to.html

cukupla kot setakat ni .. ini semua ape yang terlintas difikiran saya.. dah lama sebenarnye,, tapi sekarang baru tergerak utk menulis..
akhir kalam..
semoga cinta yang kite pertaruhkan, membuatkan kite lebih kuat!!

xoxo
sweetlittlesunshine

0 comments: